photo Al-Attas.jpg
 photo pesan.jpg

Monday, February 9, 2009

PAS Senasib dengan HAMAS, Calonkan Nizar di Bukit Gantang



Konflik yang berlaku di Perak Darul Ridzuan sememang menjadi topik perbincangan yang panas mutakhir ini. Marah, geram, simpati, ralat, terkilan dan seumpannya bercampur-baur. Lebih dari itu, rakyat naik jelak dengan permainan yang dihidangkan oleh juak-juak politik yang tidak mengenal apa itu adab dan akhlak.

Menteri Besar Perak, Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin disingkirkan dengan cara yang sangat kotor. Perlembagaan dirogol di depan khalayak masyarakat. Entahlah ini negara hukum atau negara rimba.

Dalam keadaan rakyat masih terkejut, maka rakyat Perak sekali lagi dikejutkan dengan pemergian Ahli Parlimen Bukit Gantang (PAS), Sdr. Ruslan Shahrum (al-Fatihah). Di Kedah Darul Aman pula, rakyat disentak dengan perletakkan jawatan ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK), YB Arumugam a/l Vengatarakoo yang juga ADUN Bukit Silambau (PKR). Ini bermakna dua pilihan raya akan diadakan dalam waktu terdekat berikutan kematian MP Bukit Gantang dan perletakkan jawatan oleh YB Bukit Silambau akibat tidak tahan dirinya dan keluarga diugut supaya beliau menyeberang masuk BN.

Namun saya ingin menumpukan pada kerusi Bukit Gantang yang dimiliki oleh Parti Islam. Alang-alang benda sudah berlaku dan sentimen rakyat Perak ketika ini, meletakkan YAB Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai calon bagi kerusi parlimen tersebut adalah satu strategi bijak. Kemenangan yang diraih nanti adalah satu mesej rakyat kepada politikus-politikus haprak dan penghinaan yang berkesan.

Kehebatan dan sinar kewibawaan yang hebat pada Ir Nizar perlu dimanfaatkan dengan optimum oleh Parti Islam dan Pakatan Rakyat. Ini adalah masanya untuk mengangkat pemimpin hebat dan cemerlang ke satu tahap yang lebih tinggi. Sesungguhnya apa yang berlaku sekarang sangat menguji beliau sebagai pemimpin muda yang berjiwa besar. Terbukti Ir Nizar bukan peribadi yang calang-calang atau sebarangan.

Bila bercakap mengenai beliau secara automatik fikiran saya mengingati sosok tubuh bernama Ismail Haniyeh, Perdana Menteri Palestin dari HAMAS yang disingkir secara tidak sah oleh Presiden Mahmood Abbas. Apa yang dilalui oleh Haniyeh dan kerajaannya itu jugalah yang dialami oleh Nizar dan Pakatan Rakyat. Kerajaan Haniyeh dan Nizar yang dipilihan secara demokratik sehingga kini dinafikan hak-hak mereka yang telah termaktub dalam perlembagaan. Perlantikan Dahlan (sebagai PM Palestin) dan Dr Zamry (sebagai MB Perak) bukan sahaja tidak sah bahkan haram.

Sejarah mencatatkan Kerajaan Palestin (HAMAS) dan Kerajaan Perak Darul Ridzuan adalah mangsa juak-juak politik yang bernafsu buas berhati syaitan yang sentiasa takut untuk berdepan secara anak jantan. Musuh-musuh yang bersifat penakut sekali-kali tidak akan berani.

Saya mengharapkan Presiden Parti Islam, YB Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang dan Majlis Syura Ulama akan mempertimbangkan faktor-faktor yang disebutkan ini.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "PAS Senasib dengan HAMAS, Calonkan Nizar di Bukit Gantang"