Friday, January 30, 2009

Memo Untuk Mahasiswa UiTM

Gerakkan Memansuh Pengajaran dan Pembelajaran Sains & Matematik Dalam Bahasa Inggeris(PPSMI) atau ringkasnya GMP akan mengadakan pelancarannya esok (31 Januari ) jam 3 petang di Pusat Perniagaan SOGO, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur.

Perlancaran ini akan dipimpin oleh Pengerusi GMP sendiri yang juga bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka, Dato' Dr Hassan Ahmad.

Bahasa jiwa bangsa. Kehormatan Bahasa Melayu dicabul semahu-mahunya dekad demi dekad. Lebih malang lagi ia dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu yang mengisytiharkan mereka pejuang bangsa.

Esok adalah masanya untuk mereka yang mendabik dada sebagai pejuang bangsa tunjukkan jiwa pejuang mereka.

Saya masih ingat bila mana YAB Menteri Besar Selangor, Tan Sri Dato' Abdul Khalid Ibrahim mencadangkan agar dibuka kouta 10% untuk bukan Melayu menuntut di UiTM supaya daya saing pelajar Melayu tinggi, maka gegak-gempita pemimpin-pemimpin mahasiswa UiTM menentang. Demonstrasi demi demonstrasi diadakan. Bukan sahaja di kampus utama Shah Alam bahkan mereka ke beberapa kampus UiTM di seluruh negara. Saya percaya anda juga pasti tak lupa.

Kalau dahulu atas nama pertahankan nilai bangsa 5000 mahasiswa UiTM turun ke jalan raya berdemonstrasi. Apakah esok 5000 mahasiswa ini juga akan turun sebagai tanda sokongan kepada Gerakan Mansuhkan PPSMI.

Jika esok Yang di-Pertua MPPUiTM tidak turun mengepalai satu ketumbukan mahasiswa UiTM, maka benarlah perjuangan mereka dahulu yang katanya demi bangsa Melayu tercinta adalah satu penipuan semata-mata.

Jauh di sudut hati, saya masih menaruh harap mahasiswa UiTM akan bergegak gempita demi kelestarian nilai bangsa.

Ayuh, kita menyokong usaha Gerakan Mansuhkan PPSMI menumbangkan perosak bahasa dan bangsa Melayu.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Memo Untuk Mahasiswa UiTM"