photo Al-Attas.jpg
 photo pesan.jpg

Thursday, February 12, 2009

TG Abdul Hadi, PAS, Ikhwan Muslimin

"Anta silap orang la.."

Spontan terkeluar dari mulut saya apabila penuntut Jabatan Dakwah, Sdr Husaini Arshad menceritakan kisahnya bertemu MB Kelantan, YAB Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat. Hajat untuk bertemu itu sebenarnya untuk menyelongkar salur-galur sejarah PAS dan kaitannya dengan sebuah gerakan Islam moden yang berpusat di Mesir, Ikhwan Muslimin.

Sebetulnya itulah tajuk latihan ilmiah dia.

"Saya tak terlibat langsung dengan gerakan Ikhwan Muslimin. Kalau tanya bab lain, saya boleh tolong. Bab ini memang saya bukan orangnya". Begitulah lebih kurang respon jujur TGNA apabila Husaini mula nak buka bicara.

Dengan niat untuk membantu (dengan pengetahuan yang tidak seberapa ini), saya kata dia mesti terus kepada Presiden PAS, YB Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang. Inilah orang yang tepat untuk bercakap soal itu.

TG Abdul Hadi adalah tokoh reformasi di dalam Parti Islam itu. Sewaktu menuntut ilmu di Timur Tengah dahulu (Universiti Islam Madinah dan Universiti Al-Azhar), TGAH mendapat didikan terus dari tokoh-tokoh besar Ikhwan antaranya Mustafa Masyhur, Fathi Yakan, Said Hawa (sekadar menyebut beberapa nama).

TGAH diamanahkan sebagai mas'ul kepada sayap pemuda Ikhwan di sana. Karisma dan ketokohan TGAH sememangnya disedari oleh kepemimpinan Ikhwan lantas beliau diangkat memegang peranan penting dalam organisasi Ikhwan di Timur Tengah. Saling tak tumpah seperti ayahandanya, Tuan Guru Awang yang juga tokoh Ikhwan Muslimin di rantau Nusantara.

PAS pada asalnya bukanlah seperti yang kita lihat pada hari ini. Kehadiran TGAH merubah secara total wajah PAS menjadi sebuah gerakan Islam yang tersusun dan mantap.

Pengstrukturan semula di lakukan terutamanya dalam aspek tarbiyyah, manhaj, tanzim, dakwah dan harakah.

Dari sebuah parti yang tidak tersusun, yang hanya berbekal semangat dan kesedaran kepada sebuah gerakan Islam yang tersusun gerak kerjanya, dididik dengan tarbiyyah shahihah, dakwah yang memugar, tanzim yang mantap. Roh PAS masih lagi seperti zaman Abu Bakar Baqir, Dr Alias Abbas, Dr Burhanuddin Al-Helmy, Prof Zulkifli Mohamed, dan Tan Sri Asri Muda. Islam menjadi dasat perjuangan. Cuma TGAH melakukan penambahbaikan dan dinamika bagi mendepani tribulasi yang semakin mencabar.

Era 80-an menjadi saksi kepada transformasi cemerlang ini. Ditambah lagi dengan kepemimpinan ulama' gandingan Tuan Guru Yusuf Rawa dan Dato' Fadzil Mohd Nor.

TGAH pada dekad 80-an dan awal 90 menjadi satu fenomena dalam negara terutamanya mahasiswa dalam mencari ikon ideal untuk kepemimpinan muda Islam. Pengkaderan paling pesat dibangunkan. Boleh kata tiada Insitut Pengajian Tinggi (IPT) yang tidak mendapat sentuhan TGAH.

PAS meniti di bibir tokoh-tokoh gerakan Islam dunia. Jelas buah tangan TGAH satu kurniaan yang sangat besar kepada gerakan Islam di ufuk Timur ini.

Tidak berhenti setakat itu, TGAH diangkat menjadi gandingan Dato' Fadzil Mohd Nor setelah Tuan Guru Yusuf Rawa melepaskan jawatan Yang Di-Pertua Agong (kini Presiden) untuk berperanan sebagai Mursyidul Am PAS. Tidak keterlaluan saya katakan bahawa gandingan dua tokoh hebat yang terdidik dengan tarbiyyah Ikhwan ini membawa PAS mengecap kegemilangannya sebagai sebuah gerakan Islam yang progresif dan terkedepan.

Ramai di kalangan kita tidak tahu bahawa karya-karya dan tulisan TGAH menjadi rujukan gerakan Islam dunia. Pergi sahaja ke perpustakaan universiti-universiti di Timur Tengah sana. Sememangnya tulisan TGAH diangkat tinggi oleh para pelopor, pendokong, dan pemimpin gerakan Islam dunia. Antara karangannya yang masyhur ialah Aqidah Muslimin dan Islam: Fikrah wal Harakah wal Daulah.

Saya minta agar Husaini berusaha untuk bertemu orang-orang kuat Ikhwan selain TGAH. Ust Dahlan (HALUAN) di Perlis, Sheikh Abdullah Zaik (ISMA) di Selangor, Ust Sidek Noor di Perak adalah antara orangnya. Tapi mungkin agak sukar untuk menjejaki mereka.

Pilihan kedua saya usulkan agar Husaini bertemu Ust Ridhuan Md Nor (Exco DPPP) dan Ust Idris Ahmad (Lajnah Tarbiyyah) sebab pada saya kalau dalam bab-bab kaitan PAS dengan Ikhwan, dua orang ini memang macam ensiklopedia.

"Anta usahakan ini je. Lepas tu mesti anta akan disuruh pergi ke sana ke sini. Bahan situ, bahan sini. Pendek kata anta kena dapatkan dua orang ni jugak. Selagi tak dapat orang ni, selagi tulah kerja anta payah skit" tegas saya.



Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "TG Abdul Hadi, PAS, Ikhwan Muslimin"