photo Al-Attas.jpg
 photo pesan.jpg

Thursday, March 7, 2013

Bukan Dilema Melayu

Entah dari mana harus saya mulakan. Mana pangkalnya, mana tengahnya dan mana hujungnya. Saya tidak tahu. Tapi saya punya sesuatu untuk diungkapkan.

Mungkin ia sebuah dilema.

Dilema itu menyesahkan

Sungguhpun saya dahulunya pelajar agama tapi entahlah. Ilmu agama saya sepertinya tidak lebih dari orang biasa. Apalagi memberikan bekas yang mendalam pada kehidupan saya.

Saat menekuni ceramah dan tazkirah, makin banyak perkara seperti baru. Macam tak pernah belajar waima ianya asas cuma.

Kalau ditanya tentang Fiqh Muamalah lagi-lagilah saya kecundang.

"Aik...takkan tak tahu?", kehairanan sahabat saya bila mengajukan soalan perbankan. Dia dulu mengaji IT. Saya pula mengaji Usuluddin.

Ya, sungguh saya tidak tahu. Memanglah soalan itu menarik dan lazim tapi jawapan saya mematikan bicara.

Baru sebentar tadi, saya dan rakan sepejabat mengikuti kuliah Ust. Johari Abd Wahab. Kami menadah kitab Umdatul Ahkam.
Nas memandu kehidupan

Kitab ini sememangnya menyentuh aspek fiqh yang asas tapi soalan saya agak bertalu. Itu tandanya ada benda yang saya tidak tahu.

Saya jadi malu sendiri. Tapi ilmu itu saya mahu kuasai.

Hati kecil saya meronta-ronta untuk pecahkan dilema ini. Apalagi saya berkerjaya sebagai eksekutif halal. Pastinya saya tak terlepas dari membicarakan soal halal dan haram. Bahkan saya sendiri kolumnis Halal Haram, Majalah Q&A.

"Untunglah anta belajar kat Universiti Mu'tah, Jordan. Ana ni mengaji tak tinggi", saya meluah rasa.

"Anta lagi hebat. Kalau ilmu je tinggi tapi praktikalnya takde tak jadi jugak. Kami ni teori je. Anta praktikal", junior saya yang pulang bercuti semester itu bersuara.

Entahlah jawapan itu untuk menyedapkan hati saya atau dia merendah diri. Tapi ia tetap tidak mengurangkan deru rasa di hati saya.

Dilema harus ditamat, keputusan harus dimuktamad.

In-sya-Allah, saya akan menyambung pengajian dalam bidang Fiqh dan Usul Fiqh. Itu hajat saya. Doakan saya istiqamah dalam usaha memperbaiki diri, keluarga dan masyarakat.


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

1 comments: on "Bukan Dilema Melayu"