photo Al-Attas.jpg
 photo pesan.jpg

Sunday, July 6, 2008

Islam Adalah Penyelesaian

Ekoran dari kemelut fitnah memfitnah dalam politik Malaysia mutakhir ini, hingga akhirnya timbul tuduhan liwat meliwat ke atas DSAI. Maka Mufti Perlis Dr Asri mencadangkan supaya isu yang mengaibkan itu diselesaikan dengan cara mubahalah atau sumpah sekiranya ia tidak dapat diselesaikan secara perundangan dunia.

Katanya lagi, "Kedua-dua pihak (Anwar dan Saiful) hendaklah bersumpah. Kalau tidak puas hati lagi, bermubahalah seperti ini... 'Jika dia tidak melakukan kepada saya, laknat Allah kepada saya, jika saya melakukannya laknat Allah kepada saya' dan hendaklah bersumpah dengan Wallahi, Wabillahi, Watallahi... saya tidak melakukannya."

Selepas bersumpah, kata Asri, kedua-dua pihak dan semua orang kena senyap dan tidak perlu memberikan sebarang ulasan lanjut. Mufti Perak, Datuk Seri Dr Harussani Zakaria pula berpendapat DSAI perlu mengemukakan bukti di mahkamah sekiranya beliau tidak bersalah seperti yang didakwa oleh bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan. Dr Harussani berkata demikian ketika diminta pendapat beliau tentang cadangan mubahalah (bersumpah) yang dicadangkan oleh Mufti Perlis, Dr Asri Zainul Abidin semalam.

Katanya lagi, "Setiap keterangan yang diberikan perlu dibuktikan. Jika tiada keterangan untuk dijawab, barulah beliau (Anwar) perlu bersumpah.”

DSAI ketika berceramah di Stadium MPPJ Kelana Jaya berkata "Jika mahu saya bersumpah dengan nama Allah, insya-Allah saya akan lakukan,"

Menurutnya, beliau sanggup bersumpah dan dibicarakan di mahkamah syariah terhadap tuduhan liwat terhadapnya, dengan syarat ia mengikut undang-undang syariah sepenuhnya.

"Saya mencabar mereka memberikan bukti-bukti sebelum menuduh dan mengaitkan saya. Saya sedia menerima apa sahaja hukuman jika dibuat mengikut undang-undang yang adil. Saya akan tunduk jika mereka boleh memberikan bukti tuduhan terhadap saya. Jika mahu saya bersumpah dengan nama Allah, insya-Allah saya akan lakukan," tegasnya.

Kita telah mendengar nasihat daripada Mufti. Kita juga telah mendengar kesanggupan DSAI untuk bersumpah. Kita juga telah mendengar cadangan Pemuda UMNO Terengganu supaya Mufti Perlis menjadi orang tengah dalam ”mubahalah”. Begitu juga cadangan Mufti Perlis supaya Tuan Guru Nik Aziz menjadi orang tengah dalam mubahalah ini. Si penuduh Saiful Bukhari juga sanggup untuk bersumpah atau mubahalah sebagaimana dilaporkan oleh mStar online.

Persoalannya sekarang adakah kes tuduhan liwat ini akan dibicarakan (jika pihak polis mendapati ada kes) mengikut hukum syariat Islam sebagaimana yang dimahukan oleh DSAI? Mengikut pengalaman lalu (1998) kes itu tidak akan dibicarakan di Mahkamah Syariah. Justeru kenapa perlu sumpah bersumpah atau mubahalah ini? Apakah selepas kedua2nya bersumpah dan bermubahalah, kes ini akan selesai?

Jika hukum Allah tidak dilaksanakan sepenuhnya di negara ini, selagi itulah ketidakadilan dan penipuan akan berlaku. Hari ini Akuan Bersumpah dibuat esok Akuan Bersumpah yang lain pula dibuat bagi menarik balik Akuan Bersumpah semalam. Apakah ini keadilan?

PM menegaskan negara kita negara Islam tetapi kerajaan tidak meletakkan syariat Allah sebagai undang-undang negara. Undang-undang negara kita tetap berkiblatkan undang-undang barat ciptaan bukan Islam. Maka apakah kita mengira keadilan akan berlaku? Allah Taala telah memberitahu kita bahawa Syariat Islam telah cukup lengkap tetapi kerajaan tetap mencari peraturan dan undang-undang mengikut hawa nafsu manusia.

Firman Allah Taala : "Kesudahannya Kami jadikan engkau (wahai Muhammad dan utuskan engkau) menjalankan satu Syariat (yang cukup lengkap) dari hukum-hukum agama; maka turutlah Syariat itu dan janganlah engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (perkara yang benar)". (Surah Al-Jaathiyaah: 17)

Bagi saya selagi undang-undang dan peraturan syraiat Islam tidak berjalan dimuka bumi Malaysia ini, selagi itulah keadilan tidak berlaku. Justeru, Pakatan Rakyat perlu berusaha melaksanakan syariat Islam. DSAI perlu bersama-sama PAS memperjuangkan perkara ini. Beri penerangan terperinci kepada rakan-rakan dalam PR terutama DAP tentang Islam. Moga akhirnya kehendak DSAI supaya kes tuduhan liwat ke atas beliau dibicarakan mengikut syariat Islam akan tercapai. Tiada keadilan melainkan dalam Islam.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Islam Adalah Penyelesaian"