photo Al-Attas.jpg
 photo pesan.jpg

Monday, November 3, 2008

Semakin Hari Semakin Sengal

Kerajaan yang dipimpin oleh UMNO/BN bakal tumbang sama ada dalam masa terdekat mahu pun dalam pilihan raya ke 13 nanti hasil daripada keputusan yang dibuat oleh kerajaan sekarang tidak langsung menyebelahi rakyat. Begitu juga dengan isu semasa sekarang yang dilihat oleh rakyat satu penipuan yang diada-adakan untuk mengaburi mata rakyat.

Isu semasa kini semakin hangat dengan pelbagai isu. Isu pembebasan Abdul Razak Abdullah Baginda (RB) daripada tuduhan bersubahat membunuh Altantuya Shaariibuu, penurunan harga minyak yang terlalu sedikit, penurunan harga beras sekadar 20 sen sahaja dan lain-lain lagi.

Isu pembebasan RB yang dipersoalkan keputusan mahkamah yang selari dengan SMS Timbalan PM, Dato' Seri Najib Tun Razak cukup menampakkan semacam ada satu mainan politik (tangan-tangan ghaib) yang membolehkan pembebasan itu dibuat. Ketua Penerangan PAS Haji Mahfuz Omar membangkitkan perkara itu mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam kelmarin yang membebaskan penganalisis politik, Abdul Razak Abdullah Baginda dari tuduhan bersubahat membunuh ahli perniagaan Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Dalam SMSnya kepada peguam bela RB ketika itu Datuk Shafie Abdullah, Najib Tun Razak memberitahu “Pls do not say anything to the press today. i will explain later. RB will have to face a tentative charge but all is not lost”.

Isu penurunan harga minyak sekadar 15 sen amat menduka citakan hati rakyat yang mengharapkan harga minyak diturunkan sehingga RM 1.60 sesuai dengan harga minyak dunia sekarang dalam lingkungan USD 68 setong.

Hasil daripada penurunan harga minyak yang sudah beberapa kali turun tidak menampakkan keberkesanan penurunan harga barangan di pasaran. Hanya pasaraya-pasaraya besar sahaja membuat penurunan harga barang. Itu pun hanya barangan terpilih.

Bayangkan, berapa ramai kita nak boikot peniaga yang tidak menurunkan harga barang. Saya ambil contoh rakyat di kampung-kampung yang mempunyai beberapa kedai sahaja di kampung mereka, takkan mereka nak boikot semuanya dan pergi membeli jauh sedikit daripada kampung mereka. Tentu kosnya sama sahaja walaupun harga barangan di kedai kampung lain agak murah, tetapi bila dicampur dengan kos perjalanan dan masa, tentunya kosnya sama sahaja dengan membeli di kedai di kampung mereka.

Kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri berkaitan agak nampak ada kebodohannya. Bukankah kerajaan memiliki Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) yang ada cawangan di setiap jajahan, takkan tak boleh guna untuk pantau kedai-kedai yang tidak menurunkan harga barang. Apa guna kalau tak guna untuk kesenangan rakyat.

Lagi satu, alasan penurunan hanya 15 sen ialah kerana bagi mengelakkan pengusaha stesyen minyak kerugian dan terbeban. Mak ai...tempoh hari masa kenaikan 70 sen takde pulak bagi alasan untuk jaga kantung rakyat yang kian terhimpit. Berapa ratus-peratus pengusaha stesyen minyak untung. Itu tak pulak diambil kira. Alasan semuanya sengal-sengal.

Itulah sebab kerajaan perlu berfikir panjang sebelum menaikkan harga minyak. Akibatnya rakyat yang menanggung keperitannya. Meraka hanya pikir untuk kesenangan mereka sahaja (BN) dan kroni-kroni mereka. Rakyat menderita tak apa asal kerajaan pimpinan BN terjaga sudah la.

Begitu juga dengan penurunan harga beras yang terlalu kecil iaitu 20 sen. Dek kata orang, lekat celah gigi jer. Betullah orang kata Dato' yang seorang kedekut (kemut dalam loghat Pahang).

Kita tunggu 4 dan 5 November ni kut-kut ada perubahan kerajaan akan berlaku hasil daripada tiada sokongan daripada parti BN untuk menyokong bajet 2009 yang sedang hangat dipertikaikan oleh Pakatan Rakyat.

Insya Allah, kita sama pakat-pakat berdoa ke arah pembetukan kerajaan baru di bawah Pakatan Rakyat yang diimpi-impikan oleh segenap rakyat jelata Malaysia.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Semakin Hari Semakin Sengal"