photo Al-Attas.jpg
 photo pesan.jpg

Sunday, January 3, 2010

Keputusan Hakim Mahkamah Tinggi yang Mencemaskan


"Orang-orang Yahudi berkata: "Uzair itu putera Allah" dan orang-orang Nasrani berkata: "Al Masih itu putera Allah." Demikianlah itu ucapan mereka dengan mulut mereka, mereka meniru perkataan orang-orang kafir yang terdahulu. Dilaknati Allah mereka , bagaimana mereka sampai berpaling?"

[At-Taubah 9:30]

Tirai 2009 berlaku dengan perkembangan yang menjentik sensitiviti umat Islam di Malaysia. Khamis itu Mahakamah Tinggi membuat keputusan dengan membenarkan penggunaan kalimah "Allah" oleh akhbar mingguan Herald; The Catholic Weekly.

Hakim Lau Been Lan memutuskan Herald mempunyai hak di sisi Perlembagaan untuk mengguna pakai kalimah tersebut. Akibat dari itu, 1 Januari 2010 menyaksikan beberapa bantahan dari kalangan masyarakat Islam yang rasa terhina terhadap keputusan mahkamah.

Ya, memang tidak dapat dinafikan bahawa masyarakat Kristian dan agama samawi yang lain mengguna kalimah "Allah" bagi merujuk kepada Tuhan. Buka sahaja Bible dalam Bahasa Arab kita akan menemuinya. Bahkan Bible Terjemahan Bahasa Indonesia/Malaysia juga sama.

Adapun begitu yang menjadi perhatian kita ialah kalimah itu disalahgunakan bagi mengelirukan umat Islam di negara ini apalagi masyarakat kita yang sangat jahil berkenaan perbandingan agama. Ini lebih menakutkan sebenarnya. Usah kata anak-anak kecil, orang dewasapun sangat mudah terkeliru.

Allah yang dimaksudkan oleh Yahudi dan Nasrani nyata sangat bertentangan dengan kebenaran.

Pimpinan masyarakat Islam tidak mengira fahaman parti mesti bersatu hati mendepani isu ini seterusnya mencari satu penyelesaian konkrit tanpa menjejaskan hubungan antara agama dan kaum. Ini bukanlah satu kerja yang mudah bagi kita.

Ibarat menarik rambut di dalam tepung. Tepung tidak berselerak, rambut tidak putus.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Keputusan Hakim Mahkamah Tinggi yang Mencemaskan"