photo Al-Attas.jpg
 photo pesan.jpg

Tuesday, May 11, 2010

KUIS: B.O.T Ibarat Bom Jangka


"Banyak kesan retak sana sini, Abang Rozi. Ada satu tu saya ukur boleh masuk 2 jari saya dalam rekahan tu! Banyak sangat masalah dengan B.O.T."

Ini adakah satu dari sekian banyak cakap-cakap yang disampaikan kepada saya tentang isu penempatan mahasiswa.

Dua tahun dulu B.O.T itu menghangatkan saya. Tapi kali ini ceritanya menggusarkan. Sehari suntuk saya memikirkannya, perasaan bimbang semakin membusut di kepala.

Hari ini KUIS bagai memikul biawak hidup. Tiada untung bahkan digelakkan orang. B.O.T benar-benar merosakkan nama dan imej KUIS sebagai sebuah institusi pengajian tinggi yang gah dan berwibawa.

Pihak pemaju, Redha Resources membuat pinjaman sebanyak RM180 Juta daripada Bank Rakyat untuk membangunkan projek itu. Saya tidak tahu berapa modal yang dia ada dalam tangan tapi RM180 Juta itu memang pemaju pinjam 3 tahun dulu.

Semasa saya mengemudi badan tertinggi mahasiswa dulu, tiada taklimat yang diberikan kepada kami tentang projek ini. Tahu-tahu sudah pecah tanah. Kalau ikut rancangan asal fasa-fasa pembangunan KUIS, projek gergasi ini memang tiada.

B.O.T bererti build, operate and transfer. Ini bermakna Redha Resources sebagai pemaju akan bina, mengoperasi dan akhirnya serahkan kepada pihak KUIS. Saya dimaklumkan ianya setelah 30 tahun.

Sekarang ini B.O.T baru berusia 2 tahun. Rekahan sudah 2 inci. Ini kalau 30 tahun mahu 30 inci. Itu namanya sudah rebah, roboh.

Dua tahun dulu Presiden Rasyidi Ali ada khabarkan yang B.O.T adalah projek makan atas angin Menteri Besar Selangor ketika itu, Dato' Seri Dr. Mohamad Khir Toyo yang diberikan kepada sepupunya. Saya nak tahu juga kesahihannya. Saya yakin semua orang nak tahu kisah ini.

Sekarang B.O.T sudah sangat bermasalah bukan sahaja bangunan bahkan operasi juga lemah dan teruk. Sedangkan KUIS mengeluarkan belanja yang banyak untuk membayar kepada pemaju setiap tahun. Harga itu nyata tidak setimpal dengan apa yang kita dapat.

Berhubung dengan keretakan yang sangat banyak dan ketara, saya tak tahulah adakah mereka yang bertanggungjawab dengan projek ini buat kajian terlebih dahulu atau tidak. Harus diingat KUIS terbina di atas sebuah tanah tebus guna. Asal mula hanyalah sebuah lembah yang ada padanya lombong dan paya. Sebahagian besar kawasan di situ adalah tanah yang ditambak.

Saya bukanlah pakar dalam hal kaji bumi tapi ikut akal saya ini bagaimana sebuah tanah tambak yang dulunya lombong dan paya boleh didirikan bangunan setinggi dan sebesar itu.

Saya pernah meneliti pelan pembangunan KUIS di Jabatan Harta dan Pembangunan Prasarana (JHPP). Ketika itu (2007) Ust. Mohd Rozie Mohd Rejab sebagai ketua. Saya turut diberi taklimat tentang itu. Tapi ia tak menemukan saya dengan pembangunan yang heavy. Bangunan-bangunan hanya setinggi 5 tingkat sahaja. Sebab itu saya pelik kawasan tanah yang lembut seperti itu dibina bangunan yang bukan calang-calang.

Geografi KUIS tidak menjustifikasikannya.

Dahulu saya sangat berharap Kerajaan Negeri Selangor di bawah Pakatan Rakyat membeli B.O.T bagi mengurangkan beban harga yang tinggi kepada masyarakat kampus. Kalau sudah ada yang harga melewati RM1200, itu saya kira di luar mampu.

Tapi mengenangkan bangunan itu tiada Certificate of Fitness (CF), apa yang boleh diharap. Kalau saya ditempat Kerajaan Negeri Selangor pun saya tidak boleh ambil risiko yang sangat besar melibat dana awam ratusan juta ringgit untuk membeli sebuah bangunan sakit.

Baik, cuba kita congak. Pinjaman dariapad Bank Rakyat RM180 Juta. Kita andaikan kos kelengkapan penginapan RM100 Juta dan kos operasi RM20 Juta. Jumlah keseluruhan RM300 Juta. Orang yang bijak pasti tidak akan membeli barang yang tiada jaminan baik dan rosak. RM300 Juta bukan kecil-kecil anak punya cerita.

Tapi walau bagaimanapun ia tetap satu masalah dan masalah ini mesti diselesaikan setuntas yang mungkin. Ini melibatkan isu keselamatan dan nyawa penuntut-penuntut ilmu yang datang dari seluruh pelusuk negara dan benua. Bahkan ia melibatkan soal nama dan imej sebuah negeri dan negara.

Saya bangkitkan isu ini atas dasar cinta dan kasih saya kepada KUIS yang dahulunya tempat saya menimba ilmu dan pengalaman. Masalah makin membarah sedang masa terus berjalan meninggalkan kita. Saya bimbang jika tidak dibangkitkan, daging akan terus bernanah dan membusuk. Sementelah masyarakat kampus yang ada hari ini adalah tidak sempat dengan zaman itu.

Mungkin ada perkara-perkara yang saya utarakan ini ada kekaburan, ketidaktepatan dan seumpamanya. Jika ada kesalahan fakta saya tarik balik, itu saja. Tapi apa yang lebih penting kebenaran perlu dibongkar melalui satu penyiasatan. Saya bukanlah orang yang sepatutnya menyiasat, apa kuasa yang saya ada. Itu kerja pihak berkuasalah.

MPMKUIS perlu agresif meneliti dan memperjuangkan isu ini agar kebajikan dan kemaslahatan KUIS amnya dan mahasiswa khususnya terjamin dengan baik.

Saya cadangkan 3 noktah yang perlu diambil perhatian Kerajaan Negeri Selangor:

1. Membuat satu penyiasatan menyeluruh ke atas isu ini melalui SELCAT agar rakyat dapat menyetahui isu sebenar yang melingkari KUIS sejak kebelakangan ini.

2. Mereka yang menyalah guna kuasa dan menyeleweng dana awam mesti diheret ke muka pengadilan.

3. Memberikan perhatian yang lebih kepada KUIS selaku institusi pengajian tinggi milik Negeri Selangor demi memastikan masa depannya tidak dihitamkan oleh tangan-tangan khianat.


bersambung...

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

1 comments: on "KUIS: B.O.T Ibarat Bom Jangka"

Neo_227 said...

khir toyo guna duit tu sket untuk bina mahligai dia yg baru tu.. hm.. bahaye2..