Saturday, June 12, 2010

Satu Dunia Tahu.....Tapi


"Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan satu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih? (iaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui. Nescaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam Syura 'Adn. Itulah keberuntungan yang besar."

[As-Saff 61: 10-12]

Satu dunia sudah tahu tentang serangan tentera laut regim Israel ke atas frotilla kebebasan, Mavi Marmara yang di dalamnya terdiri daripada wakil 50 negara yang membawa bantuan kemanusia kepada penduduk Gaza. Satu dunia sudah tahu bahawa Gaza tak ubah seperti penjara terbesar di dunia yang dihuni 1.5 juta rakyatnya.

Satu dunia dimaklumkan kematian 9 orang aktivis yang terlibat akibat serangan itu. Satu dunia bangkit melaungkan kecaman dan kutukan atas sikap kebinatangan regim Israel. Satu dunia tau Amerika Syarikat yang mendabik dada mengaku sebagai pejuang dan penegak hak asasi manusia berdiam diri tanpa mengutuk apalagi berjuang di PBB untuk bertindak ke atas regim Israel.

Satu dunia tahu PBB sekadar menjadi tukang tonton kekejaman itu sebagaimana yang selalu dilakukan apabila ia berkait isu Palestin. Satu dunia juga tahu OIC yang dulunya diwujudkan atas isu Palestin turut menjadi tukang angguk tanpa apa-apa usaha walaupun sekecil kejian dan kutukan.

Satu dunia tahu Perdana Menteri Turkey Reccep Tayib Erdogan dengan lantang dan keras memberi amaran kepada regim Israel yang melampau dan mengada-mengada. Amaran perang Turkey jelas kedengaran.

Satu dunia tahu Equador memanggil pulang Duta Besarnya di Tel Aviv atas protes sikap kebinatangan regim Israel. Satu dunia juga tahu Nicaragua memutuskan hubungan diplomatiknya serta merta dengan negara haram itu.

Namun saudara-saudaraku, cukupkah sekadar satu dunia tahu? Saya tidak mahu merungkai isu yang memang sering kali dibicara tetapi saya mahu memulangkan kepada kalian untuk sejenak berfikir tentangnya.

Akan tiba saat besar itu dimana kita akan ditanya, siapa saudara kamu?

APA JAWABMU?

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Satu Dunia Tahu.....Tapi"