Wednesday, July 27, 2011

Universiti Ramadhan: Siyam vs Qiyam


"Wahai orang yang beriman!
Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana
diwajibkan atas orang yang dahulu
daripada kamu supaya
kamu bertaqwa."

[Al-Baqarah 2:183]


"Sekejapnya rasa dah nak Ramadhan dah!", Izad tiba-tiba bersuara. Sahabat serumah saya itu meluah rasa derasnya waktu mengalir. Selalu sangat kita leka dan alpa.

"Rindu betul bulan Ramadhan. Rasa aman, tenang je. Manusia macam tiba-tiba je berubah. Pemikiran lebih positif, sangat pemurah dengan bersedekah dan sangat rajin untuk beramal", saya membalas kata.

Saya pasti ramai dari kita sangat merindui dan mencintai Ramadhan. Bulan penuh barakah dan rahmat dari Yang Maha Pencipta. Manusia waras mana yang tidak sukakan kebaikan di dalamnya. Manusia waras mana yang tidak sukakan kemanisannya.

Universiti Ramadhan Al-Mubarak. Ya, saya menggelarnya begitu. Semua orang memasuki universiti ini namun tak semua bergraduasi dengan keputusan yang cemerlang. Ramai yang pointernya sekadar cukup-cukup makan sahaja. Paling lekeh 2.0 dalam tangan. Tapi yang tak dapat 2.0 pun ramai juga.

Sangat sedikit 4.0. Bukan sebab mustahil tapi musykil pada usaha. Tapi kalaupun tak dapat Anugerah Rektor (pointer 4.0), masuk senarai Anugerah Dekan pun sangat bersyukur. Alhamdulillah.

60 saat x 60 minit x 24 jam x 7 hari x 4 minggu = 1 bulan.

Inilah jumlah masa yang diterima oleh semua orang. Tak kira tua muda, kanak-kanak dewasa, lelaki atau perempuan. Kata orang putih, fair and square. Memang tak lebih, tak kurang.

Tapi AWAS! Natijahnya sangat berbeza walaupun bermodalkan waktu yang sama.

"Bulan Ramadhan kita lebih sibukkan qiyam daripada siyam. Betul tapi tak tepat", ulas Ustaz Zul Ramli Razali.

"Macam mana pulak tu, ustaz", saya membalas. Kata-katanya membuatkan saya mengerut dahi. Rasa ingin tahu saya menagih jawapan segera.

"Roh Ramadhan ialah berpuasa (siyam), menahan diri. Tahan dari buat tu, tahan dari buat ni. Tahan diri jangan sampai terbatal, jangan buat dosa. Itulah dianya. Tak begitu?".

"Tapi orang sibuk dengan qiyam (imarah) Ramadhan. Sibuk bertadarus. Nak imarahkan masjid, rai anak yatim, sedekah sana sini".

"Salah ke, ustaz?", Imran mencelas bersekali terkejut. Mungkin lain benar dari pemahamannya selama ini.

"Salah tu tidaklah. Tapi sudah terbalik. Pertama, siyam. Kedua, qiyam. Tapi yang kedua tu lah yang lebih disibukkan sampai yang pertama terjaga pun tidak. Itu yang jadi berpuasa aurat dedah semacam je. Mata tak payah ceritalah. Mulut pun 2x5 je. Mana yang kata menahan dirinya (siyam)?"

Kami mengangguk-angguk. Faham mula bertamu di lubuk akal.

"Kalau kita penuhi tertib berpuasa. Jaga makan minum. Pandangan pun elok. Syaratnya betul, rukunnya betul. Insya-Allah puasa kita puasa hakiki. Qiyam itu hanyalah bonus. Siapa yang buat dapat pahala. Yang tinggal, tak berdosa tapi rugi berjela", simpul Ustaz Zul.

Semoga kita sama-sama bergraduasi dengan mendapat skrol ketaqwaan dari Universiti Ramadhan Al-Mubarak itu nanti.

"Bila datang Ramadhan ni, rindu pada mak abah tercinta makin menebal. Hati memujuk-mujuk pulang ke desa....", lintasan hati saya tiba-tiba berdetik.

Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Universiti Ramadhan: Siyam vs Qiyam"