Sunday, December 25, 2011

Asri dan Rafidah, Barakallahulakuma


"Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui."

[Yasiin 36:36]

Antara tanda kebesaran dan kebijaksaan Allah Taala mentadbir alam ini dijadikan setiap sesuatu berpasang-pasangan.

Ada kaya ada miskin, ada siang ada malam, ada putih ada hitam, ada besar ada kecil, ada jantan ada betina dan ada lelaki ada perempuan.

Bayangkan kalau malam tanpa siang. Jenuh kita dibuatnya. Macam mana nak kira detik dan hari. Kalaulah semua orang berniaga, siapalah yang nak membeli. Memang haru birulah jawabnya.

Maka dengan berpasang-pasangan membuatkan ia sempurna dan teratur elok.

Justeru, Allah Taala menciptakan segala yang ada di alam ini berpasang-pasangan. Saling melengkapi, saling mengisi, bekerjasama, imbang-mengimbangi, mempengaruhi satu sama lain dan saling menyempurnakan.

Selamat Pengantin Baru, Asri

Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa apabila seseorang baru berkahwin Rasulullah saw akan mendoakan:

"Semoga Allah memberkati kamu dan melimpahkan berkat kepada kamu dan menghimpunkan kedua kamu di dalam kebaikkan"

Kata Imam An-Nawawi di dalam Al-Azkar, adalah disunatkan kita mengucapkan ucapan seperti yang didoakan baginda saw kepada pengantin baru.

Saya menghantar mesej khusus kepada sahabat serumah saya, Mohd Asri Silahuddin serta pasangannya, Rafidah Abd Kader yang melangsungkan perkahwinan mereka di utara tanah air.

Alhamdulillah semua telah selamat dengan jayanya.

Pastinya sebagai sahabat, saya mendoakan yang terbaik untuk mereka. Semoga Allah memberi hidayah dan kekuatan untuk mereka mengharungi samudera rumahtangga.

Pastinya tanggal 24 Disember 2011 menjadi batu tanda baru dalam kehidupan mereka berdua. Bermulalah fasa baru kehidupan.

Tertunai sudah sunnah Rasulullah saw.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Asri dan Rafidah, Barakallahulakuma"