Wednesday, December 21, 2011

KUIS: Hari Ini Dalam Sejarah, Selamat Mengundi


"Dan bagi tiap-tiap umat ada arah (kiblat) yang masing-masing menujunya; oleh itu berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan; kerana di mana sahaja kamu berada maka Allah tetap akan membawa kamu semua (berhimpun pada hari kiamat untuk menerima balasan); sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu" [Al-Baqarah 2:148]


Sudah masanya untuk kita bangun bersama bersingsing lengan, bahu membahu demi sebuah kebangkitan yang terarah dan berakhlak.

KUIS tidak mampu lagi mengempang rempuhan pertelingkahan dan permusuhan yang hanya melambatkan gerak kerja dan menghalang kebangkitan kita untuk bergerak megah dan gagah.

Masa untuk perubahan. Detik untuk pencerahan. Zaman untuk penyatuan.

Setelah mara ke barisan hadapan, berhentilah sejenak. Bukan untuk berehat tetapi melihat ke dalam diri. Apa usaha untuk mengisi kemenangan. Sungguh mengisi kemenangan lebih perit dari berusaha mengecapnya.

Bersedialah duhai sahabat-sahabat. Bersedialah dengan ilmu dan amal.

Kalian menjadi tumpuan. Bicara dan laku diperhati orang. Maka perbetulkan niatmu andai melencong, tetapkan matlamatmu andai samar, perteguhkan pendirianmu andai goyah, perkemaskan langkahmu andai lemah.

Ada pemimpin yang merajuk bila jawatan yang diidam diambil orang. Ada juga pemimpin yang khianat bila bersama. Namun ramai pemimpin yang tulus niatnya. Hanya semata mengejar kebaikan yang dituntut Yang Maha Pencipta. Berlumba menjadi yang lebih baik.

Aku sudah lalui denai itu.

Pacat dan duri itu mainan. Sudah sunnah orang berjuang dicaci dimaki bukan lagi aneh. Sememangnya perjuangan ada maharnya. Dan ia bukan sedikit, mahal.

Untuk melangkah jauh, lupakanlah perbezaan. Berlapang dadalah kerana itu sebaiknya. Kita tidak punya masa untuk bertelingkah dan mengadu domba. Apalagi bermusuh-musuhan. Tiada musuh. Yang ada hanyalah rakan seperjuangan.

Kata As-Syahid Hasan Al-Banna, "kewajipan kita lebih banyak dari masa yang kita miliki".

Pemimpin akan berdepan dengan dilema. Sama ada patuh pada tuntutan legal atau tunduk pada desakan moral. Di sana kebijaksanaanmu diuji.

Hari ini dalam sejarah. Selamat Mengundi kepada Mahasiswa KUIS.



Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "KUIS: Hari Ini Dalam Sejarah, Selamat Mengundi"