Friday, March 9, 2012

Halal Haram: Alkohol Halal?


"Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya." Dan mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: " Yang lebih dari keperluan." Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya kamu berfikir."

[Al-Baqarah 2:219]


“Macam mana produk yang ada alkohol boleh dapat sijil halal ni?”
sepertinya marah sahabat saya itu.

“Kamu makan tapai?”

“Mestilah makan. Favorite tu”

“Dalam tapai ada alkohol. Kajian MARDI mendapati kadar alkohol dalam tapai 1.1% hingga 2.8%. Bir yang mat saleh dok minum tu, kadar minimum 3%. Macam mana tu? Tapai dengan bir lebih kurang je”, saya sengaja menduga.

Bila bersabit dengan alkohol pastinya bukan sedikit dari kalangan masyarakat yang tidak faham, keliru. Tidak pelik sebenarnya. Ini kerana alkohol dan arak tak boleh dipisahkan. Bagai aur dengan tebing, bagai isi dengan kuku.

Allah SWT berfirman dalam Surat Al-Maidah ayat 90 yang bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) arak, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.”

Pengharaman arak sangat jelas bahkan sangat banyak nas mengenainya. Bukan sahaja haram malah ianya disepakati sebagai najis [Al-Nawawi; al-Majmu’ dan Wahbah az-Zuhaili; al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh]

Perbahasan mengenai alkohol sangat panjang dan banyak di kalangan para fuqaha’. Untuk membicarakannya secara detail di dalam ruangan yang terhad ini adalah mustahil.

Asasnya, setiap minuman arak mengandungi alkohol tetapi bukan semua alkohol itu. mengandungi arak

Untuk lebih mudah adalah lebih baik untuk kita sama-sama merujuk dan meneliti fatwa yang telah dikeluarkan sebagai satu panduan penyelesaian.

Keputusan Fatwa Berkenaan Alkohol

Berdasarkan taklimat, pembentangan dan penjelasan yang disampaikan oleh pakar-pakar daripada Institut Penyelidikan Produk Halal, Universiti Putra Malaysia serta dengan mengambilkira keputusan-keputusan yang telah diputuskan dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia terdahulu, Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang membincangkan isu alkohol dalam makanan, minuman, pewangi dan ubat-ubatan pada 14 hingga 16 Julai 2011 telah bersetuju memutuskan seperti berikut:

1. Setiap minuman arak adalah mengandungi alkohol. Walaubagaimanapun bukan semua alkohol itu adalah arak. Alkohol yang diperolehi dari proses pembuatan arak, hukumnya haram dan najis.

2. Manakala alkohol yang diperolehi bukan melalui proses pembuatan arak hukumnya tidak najis, tetapi haram (tidak boleh) diminum dalam bentuk aslinya kerana ia adalah racun dan boleh membunuh.

3. Minuman ringan yang diproses/dibuat bukan dengan tujuan untuk menghasilkan arak dan mempunyai alkohol di bawah aras 1%v/v adalah harus (boleh) diminum.

4. Manakala minuman ringan yang dibuat dengan niat dan cara yang sama seperti proses membuat arak, sama ada mengandungi banyak atau sedikit alkohol atau alkoholnya disuling adalah haram diminum.

5. Makanan atau minuman yang mengandungi alkohol secara semulajadi seperti buah-buahan, kekacang atau bijirin serta perahannya, atau alkohol yang terkandung itu terjadi secara sampingan semasa proses pembuatan makanan atau minuman adalah tidak najis dan harus (boleh) dimakan/diminum.

6. Makanan atau minuman yang mengandungi bahan perisa atau pewarna yang mengandungi alkohol untuk tujuan penstabilan adalah harus (boleh) digunakan sekiranya alkohol itu bukan dihasilkan dari proses pembuatan arak dan kuantiti alkohol dalam produk akhir itu adalah tidak memabukkan dan kadar alkohol tidak melebihi 0.5%.

7. Ubat-ubatan dan pewangi yang mengandungi alkohol sebagai bahan pelarut adalah tidak najis dan diharuskan sekiranya alkohol tersebut bukan diambil melalui proses pembuatan arak.

Wallahu a'lam


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Halal Haram: Alkohol Halal?"