Tuesday, January 22, 2013

Baginda S.A.W Sumber Inspirasi Dunia

“Sungguh telah ada bagi kalian pada diri Rasulullah suri teladan yang baik bagi orang yang berharap kepada Allah, hari akhir dan bagi orang yang banyak mengingat Allah.” 

[Al-Ahzab: 21]

Nama insan yang terpuji

Hari ini aku melihat dunia berseri dan maju dengan Islam menjadi rujukannya.

Satu pertiga penduduk dunia hari ini selamat dari bahaya kegelapan kemusyrikan dan jahiliyyah dengan Islam adalah penyelamatnya. Berserah diri kepada Allah Azzawajalla dan meneladani Rasulullah s.a.w.

Eropah keluar dari zaman kegelapannya dengan Renaissance setelah ilmuan mereka belajar dari para ulama Islam Kerajaan Abbasiyyah dan Umayyah. Maju dan pesatnya pembangunan dan pemodenan dunia ini adalah sumbangan besar Islam.

Saat ekonomi kapitalis yang menjadi kiblat dunia runtuh, Islam memberi sinar yang gemilang dan keyakinan bahawa ad-Deen ini memberikan harapan adanya satu sistem ekonomi yang cantik dan adil serta mapan untuk kita bergantung harap. 

Dunia diajar bagaimana kita menulis perlembagaan dan menjaga serta memelihara keadilan bagi setiap warga tidak mengira apa agamanya, apa bangsanya, apa warna kulitnya, apa bahasa pertuturannya. Ya, inilah Islam mengajar dunia.

Adilnya Islam, indahnya Islam sehingga anjing dan kucing juga turut diberikan keadilan. Lihatlah bagaimana sirah menceritakan bahawa ada ahli ibadah tapi mengurung kucing tanpa memberikan makan minum, Neraka rumahnya. Lihatlah bagaimana ada ahli muzik yang mengambilkan air untuk diberi minum kepada anjing yang kehausan di padang pasir, Syurga buatnya.

Muhammad s.a.w teladan yang baik itu lengkap padanya
Tatkala perang di zaman itu, adalah pelik jika ada gerombolan tentera yang tidak menyentuh perempuan, kanak-kanak dan orang tua. Tapi Islam menambah kepelikan dengan menjamin bukan sekadar itu bahkan tumbuhan juga dipelihara. Haram ladang-ladang diusik, ditebang apalagi dibakar. Semua itu menempah dosa dan hina.

Setiap agama punya hak untuk ditegakkan. Islam melarang umatnya mencemuh sembahan-sembahan mereka sungguhpun ia sangat bertentangan dengan akidah yang Islam menganjurnya. Bahkan haram untuk merosak dan meruntuhkan rumah-rumah ibadat mereka. Lebih dari itu, Nabi s.a.w menisytihar perang ke atas pemerintah Islam yang tidak berlaku adil pada bukan Islam dan menghalang hak-hak mereka.

Alhamdulillah kita sebahagian dari Ad-Deen ini. Bersyukurlah kita segolongan dari umat ini.

Terima kasih, Ya Rasulallah s.a.w. Usaha dakwahmu yang tidak mengenal erti lelah dan putus asa sehingga aku merasai akan nikmat Iman dan Islam walaupun aku tidak bersamamu 1400 yang lalu. Andai kata, engkau menghentikan usaha dakwah ketika dilontar batu dan kayu di Taif, nescaya gelap gelita dunia ini dengan kemusyrikan, kezaliman dan keburukan.

Sesungguh engkau sumber inspirasi kebaikan kepada dunia seluruhnya. 

Duhai Nabi, Wahai Muhammad bin Abdullah s.a.w, terimalah aku jadi ummatmu. Kupohon syafaat darimu, beratkan neraca pahala timbangan mizan-Nya di Mahsyar nanti.

اللهم صلى على محمد وعلى أله محمد
 


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Baginda S.A.W Sumber Inspirasi Dunia"