photo Al-Attas.jpg
 photo pesan.jpg

Wednesday, January 2, 2013

Halal Haram: Bulu, Rambut Manusia dalam Produk Makanan

“Wahai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar hanya kepada Allah kamu menyembah.”  

(Surah al Baqarah:172)

Teknologi Makanan itu bagus tapi dalam banyak hal, ia membakulsampahkan etika.

 Apakah yang anda rasa apabila anda sedang enak menikmati juadah, tiba-tiba anda terjumpa helaian rambut atau bulu pada juadah tersebut? Jijik bukan?

Kalau ditanya, pastinya kita tak tahu perkara itu berlaku. Tetapi di zaman kapitalis dan kepesatan teknologi makanan ini ia bukan mustahil. Bahkan ia memang disengajakan.

Hari ini teknologi makanan memanfaatkan bulu ayam dan itik sebagai enhancer dalam makanan

Bahkan, rambut dan bulu manusia pun digunakan. Akibat apabila kapitalis merajai ekonomi.
L-cysteine dalam bentuk serbuk. Kaya dengan protein, asid amino

Justeru, penulisan kali ini saya ingin membicarakan soal rambut atau bulu dalam makanan. Lebih tepat lagi, L-cysteine.

L-cysteine ialah sejenis asid amino yang terdapat dalam rerambut dan bebulu. Ianya digunakan secara meluas dalam industri pembuatan makanan, kosmetik dan farmaseutikal. L-cysteine mempunyai kebaikan yang boleh dimanfaatkan.

L-cysteine dimanfaatkan dalam banyak perkara. Ia adalah penting dalam detoksifikasi dan pembentukan kulit, serta pembaikan tisu rambut dan kuku. Ia digunakan dalam menghasilkan antioksidan, melindungi otak dan hati daripada kerosakan yang disebabkan oleh penggunaan alkohol, dadah dan asap rokok. L-Cysteine membantu mempertahankan daripada toksin berbahaya dan melindungi badan daripada kerosakan yang disebabkan oleh radiasi.

Faedah lain termasuk mengurangkan kesan penuaan pada badan. Ia juga menggalakkan penyembuhan luka yang terbakar teruk, membakar lemak dan membantu membina otot. L-Cysteine juga menggalakkan aktiviti sel-sel darah putih. Terdapat banyak faedah lain termasuk keberkesanan dalam merawat bronkitis dan kesukaran pernafasan akut. L-cysteine membantu untuk mengekalkan kesihatan yang optimum dan meningkatkan fungsi sistem imun.

Bagi industri makanan, L-cysteine juga sangat membantu. Contohnya dalam pembuatan roti, L-cysteine digunakan untuk memendekkan tempoh adunan doh dan membuatkan ia tidak mudah melekat.

Selain itu, L-cysteine digunakan sebagai salah satu ramuan yang menghasilkan bahan perasa seperti stok ayam dan seumpamanya.

L-cysteine boleh diperoleh dari dua sumber, sama ada rambut manusia atau bulu haiwan seperti ayam dan itik.

Sepuluh tahun dahulu untuk mendapatkan L-cycteine pada skala perindustrian adalah melalui hidrolisis daripada rambut manusia yang diambil di kedai-kedai gunting di Negara China. Juga di beberapa Negara lain seperti Jepun dan Jerman.

Rambut manusia kaya dengan dua sebatian asid amino iaitu L-cysteine dan L-tyrosine. L-cysteine membentuk 14% dalam rambut manusia. Bagi menghasilkan L-cystein, keratin dari rambut manusia diekstrak dengan menggunakan asid hidroklorik dan air. Selepas beberapa proses tertentu, keratin itu tadi berubah menjadi L-cysteine.

Hari ini, kira-kira 80% L-cycteine berasal daripada bulu itik dan ayam. Walaubagaimanapun, L-cysteine dari sumber manusia masih berada di pasaran. Cuma ia tidak berleluasa seperti dahulu.

Walaupun L-cystein terdapat dalam pelbagai jenis makanan, amalan kebiasaannya ia tidak senaraikan pada label sebagai bahan ramuan. Ini kerana ia tidak dianggap sebagai aditif makanan tetapi sebagai bantuan dalam proses pembuatan dan penyediaan produk.

Islam menggariskan setiap bahagian manusia adalah haram mutlak untuk dimakan.

Sungguhpun L-cystein mempunyai manfaat dalam beberapa perkara tetapi ingatlah Allah Mana Mengetahui dan Maha Bijaksana dalam menentukan sesuatu perkara.

"Katakanlah (wahai Muhammad): Tidak sama yang buruk dengan yang baik, walaupun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu. Oleh itu bertakwalah kepada Allah wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu berjaya". (Al-Maidah:100)

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui” (Al-Baqarah: 216)

Kalaupun ianya bersumberkan haiwan dan seperti ayam dan itik, ia tetap meragukan kerana mungkin sahaja bulu tersebut diambik ketika haiwan hidup (hayah al-mustaqirrah). Itu bermakna bulu dikategorikan bangkai. Begitu juga jika sekiranya bulu diambil ketika ia haiwan berkenaan sudah mati, tidak diketahui ianya disembelih menurut syarak atau sebaliknya.

Oleh yang demikian, kita haruslah berhati-hati dalam memilih produk makanan mahupun makanan tambahan (supplement). Teliti ramuannya, perhati logonya.

Wallahua'lam.


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Halal Haram: Bulu, Rambut Manusia dalam Produk Makanan"