photo Al-Attas.jpg
 photo pesan.jpg

Monday, June 23, 2008

Demi Kelangsungan BN, Undurlah Abdullah

Parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) perlu mendesak Pengerusinya, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang juga Perdana Menteri melepaskan jawatannya.

Pemimpin-peminpin BN sepatutnya mengambil langkah drastik mempertahankan masa depan kerajaan BN memandangkan pucuk pimpinan yang ada sekarang telah gagal berbuat demikian. Untuk tujuan itu, langkah paling mudah adalah meminta Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang juga Pengerusi Barisan Nasional mengundurkan diri dengan serta merta.

Pengunduran Abdullah akan membolehkan perubahan teraju di dalam Barisan Nasional dan seterusnya perlantikan Perdana Menteri yang baru. Hanya dengan pertukaran kepimpinan sahaja akan berkemungkinan membantu wujudnya keyakinan terhadap usaha pengukuhan semula BN.

Pilihan raya ke-12 yang lalu telah menyaksikan bagaimana parti-parti komponen BN di Semenanjung Malaysia mengalami keputusan yang paling buruk di dalam sejarah gabungan parti itu. Akibat kejadian itu, parti komponen itu telah melakukan post-mortem dan juga mendengar keluhan akar umbinya.

Hasilnya tidak dapat dinafikan, faktor utama yang menyebabkan prestasi buruk ini adalah berhubung rapat dengan penolakan kepimpinan Abdullah oleh ahli-ahli dan penyokong-penyokong serta pengundi-pengundi yang sebelum ini setia dengan Barisan Nasional dan Abdullah sendiri mengaku faktor itu.

Oleh yang demikian, mekanisme perubahan dalaman boleh untuk sementara waktu meredakan masalah Barisan Nasional dan kekeliruan ahli-ahli parti komponen terhadap masa depan Barisan Nasional.

Sidang tergempar BN baru-baru ini tanpa keputusan konkrit juga memperkuatkan lagi tanggapan bahawa Barisan Nasional tidak lagi mempunyai kekuatan untuk mendisiplinkan anggotanya dan berdepan dengan pilihan yang terhad dalam mempertahankan survivalnya.

Mempertimbangkan perletakkan jawatan Abdullah adalah yang sepatutnya di dalam mesyuarat kelmarin dan bukannya bermesyuarat tetapi hasilnya hanyalah pengumuman satu keputusan yang longgar.

BN akan hanya mampu membilang hari jika perkara sepenting ini dibiarkan saja. Yang pastinya, Tun Dr Mahathir sudah pun menunjukkan jalan penyelesaiannya.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Demi Kelangsungan BN, Undurlah Abdullah"