photo Al-Attas.jpg
 photo pesan.jpg

Monday, June 16, 2008

Ikan Kerapu Masak Kukus

Ikan Kerapu Masak Kukus, Kangkung Masak Tumis, Ikan pekasam, pucuk betik, sambal belacan dan nanas sebagai pencuci mulut sedia terhidang di atas meja di dapur.

“Wah, dah lama betul aku tak makan yang macam ni”, bisik hati kecilku.

Tanpa menunggu lama aku pun makan tengah hari bersama abah dan emak. Berselera benar makan hari ini. Kena pula makan selepas solat Jumaat. Memang betul-betul lapar. Ditambah lagi sambil berbual-bual dengan emak dan abah. Sesekali ketawa kecil dengan lelucon abah dan cerita emak.

Tambah dan tambah. Itu memang wajib waima perut sudah kenyang. Tetapi sedap dan berselera dengan masakan ’chef’ terbaik dunia, misi diteruskan tanpa sekatan.

Aku memang suka sangat berulamkan pucuk betik. Tapi sebelum itu, pucuk betik hendaklah terlebih dahulu direbus bersama daun senduduk agar rasa pahit itu hilang.

Anak-anak dara di luar sana jangan tak tahu pulak. Susahlah kalau orang dapur tak reti petua-petua masakan. Rajin-rajinlah mengintai dan menolong ibu di dapur. Nanti tidaklah kekok sangat.

Penat mencari sayur di hujung kampung bersama emak terbalas dengan masakan hari ini. Berbaloi memang berbaloi.

Habis saja makan nasi, tangan terus mencapai buah nenas yang sudah siap emak potong-potongkan tadi.

”Manisnya”, ulas aku.

Nenas yang emak beli dari orang Asli Tasik Chini pagi tadi memang benar-benar manis. Menikmati kemanisannya selepas selesai makan nasi memang terasa nikmatnya. Keasyikan kita dibuatnya.

Terdekit dalam hati untuk tinggal lebih lama sebelum pulang ke Selangor. Maka aku pun membatalkan niat untuk tempah tiket pulang pada hari Ahad. Bila tarikh pulang? Itu biar masa yang tentukan.

Aku tersenyum sendiri.

6 JUN 2008

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Ikan Kerapu Masak Kukus"