photo Al-Attas.jpg
 photo pesan.jpg

Thursday, June 26, 2008

KUIS: Pengalaman Yang Membezakan Mereka

Penulisan sebelum ini telah menegaskan bahawa ramai pemerhati yang melahirkan kebimbangan mereka apabila KUIS berdepan dengan masalah ketandusan kepimpinan dan kepemimpinan yang kental dan berwibawa bagi menerajui MPMKUIS untuk jangka masa terdekat.

Ini bukanlah bermaksud tiada peribadi yang kuat untuk menduduki kabinet MPMKUIS bahkan ramai. Tetapi untuk menjadi penerajui atau lebih tepat lagi bagi memikul amanah sebagai Presiden adalah pokok perbincangannya.

Kita seharusnya faham dan jelas tentang perkara ini. Menggalas tanggungjawab sebagai Presiden jauh beza dan bebannya daripada pengerusi sekretariat MPMKUIS. Ia memerlukan kemampuan dan kekuatan yang lebih daripada biasa. Oleh kerana itulah, para pemerhati dan warga kampus sudah membayangkan perkara ini.

Penulis akui, memang ramai individu-individu di kalangan pelapis yang memiliki daya kepimpinan. Namun kita memerlukan lebih daripada itu. Kewibawaan, karismatik, kredibiliti, kekentalan dan seumpamanya hanyalah beberapa juzuk daripadanya.

Seakan sudah menjadi tradisi sejak diadakan pilihanraya kampus 10 tahun dahulu, mereka yang diberi kepercayaan bagi menduduki kerusi Yang di-Pertua atau Presiden ialah mereka yang telah membarisi kabinet MPMKUIS sebelumnya.

Contohnya, Sdr. Ramadhan Abas. Sebelum menjadi Yang di-Pertua MPPKUIS ke-5 pada sesi 2002/2003, beliau ialah Pengerusi Sekretariat Dakwah dan Kerohanian MPPKUIS. Yang di-Pertua ke-8, Sdr. Mohd Izad Abd Aziz ialah Pengerusi Sekretariat Dakwah dan Pembangunan Insan dalam kabinet YDP Nazaruddin Mohd Nasir. Begitu juga dengan Presiden Mohd Rasyidi Ali. Beliau sebelum itu ialah Setiausaha Agong MPPKUIS.

Maka dapatlah kita lihat, seolah-olah menjadi pra-syarat kepada bakal Presiden untuk mempunyai pengalaman selama setahun dalam kabinet MPMKUIS. Tidak keterlaluan jika kita simpulkan pengalama ialah antara kriteria utama bakal Presiden.

Persoalannya di sini, kenapa perlu begitu? Adakah mereka yang baru terjun ke arena politik kampus tidak punya ruang untuk menerajui MPMKUIS? Mengapa begitu?

Kita mesti berpijak di bumi yang nyata. Hakikat yang tidak dapat kita tolak, pengalaman adalah sangat mempengaruhi gerak kerja dan tindakan seserang itu. Hatta di alam pekerjaan pun, pengalaman menjadi keutamaan dalam pengambilan pekerja bagi sesebuah syarikat.

Orang yang biasa meneroka hutan berbeza sangat dengan yang baru pertama kali menjejakkan kaki mereka. Justeru, untuk menjadi pemandu pelancong merentas hutan dan mendaki gunung kita disediakan dengan mereka yang sangat berpengalaman.

Begitulah halnya dengan soal kepimpinan yang penulis bicarakan ini.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "KUIS: Pengalaman Yang Membezakan Mereka"