Monday, June 16, 2008

Cakna Kebersihan: Kita Tahap Mana?

Siapalah yang pengotor ni? Tak belajar ke? Tak nampak ke bakul sampah kat tepi sana? Bodoh membiak-biak!

Mungkin ini adalah sebahagian daripada ungkapan yang terhambur dari mahasiswa yang memiliki kesedaran yang tinggi tentang penjagaan kebersihan.

Sedari kecil sehinggalah saat ini, kita diajar supaya sentiasa menjaga kebersihan dan kawasan sekitar. Selalu juga kita diingatkan dengan pujangga Arab yang berbunyi, ”kebersihan itu sebahagian daripada iman”. Tetapi mengapa sebuah universiti Islam yang 99.95% seperti KUIS ini kebersihannya ditahap bukan sahaja teruk bahkan untuk tahap memuaskan mungkin nasib-nasib.

Tak perlu kita tumpukan pada qaryah kediaman mahasiswa, nanti panjang pula ceritanya. Cukuplah kita fokuskan pada bilik-bilik kuliah dan tutorial. Tidak nampak mutu keimanan mahasiswa. Sesetengahnya teruk sangat-sangat. Beratlah kalau berterusan begini. Silap-silap tahap cakna kebersihan kita ini kalah dengan Universiti Inovatif Lim Kok Wing.

Sudah banyak kali rungutan daripada pensyarah-pensyarah berkenaan hal ini. Bak kata Dr Nur Abdi Gudle, ”saya tidak kisah kalau pelajar nak makan gula-gula di dalam bilik kuliah tapi bungkusannya itu janganlah dibuang merata-rata. Tinggalkan di dalam kelas. Ini bukan akhlak Islam. Apatahlagi kamu adalah mahasiswa”. Demikianlah luahan hati seorang pensyarah yang nyata kecewa dengan mutu kebersihan di kalangan mahasiswa universiti.

Maka tindakan yang konkrit harus diambil sesegera mungkin agar cakna kebersihan ini subur di kalangan masyarakat kampus. Jangan ianya menjadi budaya yang membarah di universiti ini.

MPMKUIS mungkin punya perancangan dan strategi yang tersendiri dalam mendepani masalah ini. Sekretariat Alam Sekitar mungkin lebih khusus dan maklum. Semua lapisan masyarakat kampus mesti sama-sama menyelesaikan isu ini. Tampak sahaja kecil. Kalau dibiarkan natijahnya ia satu keaiban buat universiti islam ini.
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Cakna Kebersihan: Kita Tahap Mana?"