Sunday, January 18, 2009

KUIS: Patah Tumbuh, Hilang Berganti

Sebelum saya memanjangkan kalam tanpa suara ini, saya ingin merakamkan setinggi-tinggi ucapan tahniah kepada Sdr. Nasrul Izad Mohd Isa kerana Majlis Syura memutuskan beliau sebagai Presiden MPMKUIS ke-11. Sesungguhnya amanah dan tanggungjawab sangat berat yang dipikulkan di atas kedua pundak menagih satu tindakan dan perlaksanaan yang sebaik-baiknya demi kesejahteraan dan kepentingan mahasiswa.

Penghargaan dan tahniah saya tujukan buat Mantan Presiden MPMKUIS,Sdr Mohd Rasyidi Ali atas sumbangan dan jasa bakti beliau selama setahun menerajui kepemimpinan mahasiswa KUIS. Kredibiliti dan karismatik Rasyidi terpatri dalam lembaran sejarah. Perjuangan beliau yang sangat beranjau dan beronak duri pastinya punya nilai yang sangat tinggi di sisi Allah swt.

Secara peribadi saya amat menghormati sosok tubuh pemimpin ini sedari beliau diamanahkan jawatan Setiausaha Agong MPPKUIS dua tahun yang lalu.

Apa-apa pun ingatan saya buat saf kepemimpinan KUIS yang baru. Ya, kalian belajar berkorban untuk mencapai dan meraih kemenangan. Ianya sudahpun diraih dan dikecapi.

Ingatlah, mengisi kemenangan itu lebih menuntut pengorbanan dan ketabahan. Maharnya sangat mahal. Ada yang kecundang, ada yang mampu melangkah megah dan gagah.

Malanglah jika kalian hanya tahu apa itu kemenangan tetapi langsung tidak bersedia untuk berdepan dengan apa sahaja kebarangkalian yang akan datang.

Bersediakah kalau diamanahkah jawatan-jawatan yang besar dan berat? Bagaimana pula dengan kebajikan mahasiswa dan pembangunan insan yang ingin dipelihara dan dipulihara?

Ribuan mata memerhati dengan penuh minat setiap tindak-tanduk kepemimpinan mereka. Kata-kata tiada makna. Tindakan itulah jawapannya.

Ini pesanku:

"Dalam kepimpinan kita akan berdepan dengan dilema. Antara memenuhi desakan moral atau tunduk pada tuntutan legal. Terserah kepada kebijaksanaan pemimpin itu sendiri bagaimana mendepaninya"

Salam Perjuangan.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

1 comments: on "KUIS: Patah Tumbuh, Hilang Berganti"

iman zahrah said...

salam..
terima kasih krn masih sudi utk turun padang melihat kami student2 kuis..hope tuan rozi dpt membimbing kami dan sudi memberi tunjuk ajar kpd kami mpm baru 08/09...