photo Al-Attas.jpg
 photo pesan.jpg

Sunday, January 31, 2010

Bersatu Atas Dasar Demokrasi?


"Dan (Dialah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat menyatu-padukan di antara (hati) mereka. Sesungguhnya Dia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." [Al-Anfal 8:63]

Fitrah manusia sukakan keamanan dan kedamaian. Hatta orang gila sekali pun amat rimas dan lemas dengan suasana yang kacau-bilau. Ini memang satu sifat yang Allah letakkan dalam hati setiap dari kita.

Kita diajar bersatu-padu. Perpaduan teras kejayaan. Kita biasa dengar ayat ini.

Apabila kita bersatu barulah kita boleh bekerjasama. Dari kerjasama maka akan lahirnya kejayaan. Memang itu sifirnya. Masuklah mana-mana kursus pun terutamanya kursus kepimpinan. Kita diajar kerja berpasukan, bina ukhuwah, bina kekuatan, urus perbezaan, cari persamaan dan laksana perancangan pasukan.

Belek sahaja lemabaran sejarah akan menemukan kita peristiwa penting dalam membentuk kejayaan. Rasul saw sebaik sahaja berhijrah ke Madinah, baginda mempersaudarakan Ansar dan Muhajirin.

Baginda yang dididik oleh Allah swt melalui perantaraan Jibril as sangat maklum bahawa untuk melaksana dan menjayakan agenda dan risalah Islam, baginda mesti terlebih dahulu menyelesaikan asasnya iaitu kesatuan.

Satu yang harus kita faham ialah untuk nak satukan hati-hati manusia kita perlukan kepada Islam. hanya formula ini sahajalah yang mampu dan punya stamina menjayakan perpaduan itu. Ini fakta solid dan konkrit.

Untuk harapkan demokrasi menyatukan kita, itu bohong. Tidak lebih dari sekadar kosmetik. Harapkan kebangsaan satukan kita, mungkin sekejap sahaja. Hujung-hujung perpaduan itu juga mati. Mahu tak mahu semua dari kita mesti mengakui Islam sahajalah penyelesaian yang tuntas dan bernas.

Hanya bersatu atas dasar Islam kita akan dimuliakan oleh penghuni langit dan bumi. Hanya bersatu atas dasar Islam kita mampu bangun melawan kuffar yang tidak pernah tidur untuk memusnahkan Islam dan umatnya.

Demi membina perpaduan janganlah sekali-kali kita meninggalkan asas dan fitrah ini. Kalau tidak, jangan bicara soal perpaduan.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Bersatu Atas Dasar Demokrasi?"