photo Al-Attas.jpg
 photo pesan.jpg

Sunday, July 11, 2010

ESQ Haram: Ulasan dan Komentar Saya

Surat khabar Berita Harian minggu lepas terpampang besar di muka hadapannya, "ESQ haram".

Mufti Wilayah Persekutuan, Sahibus Samahah Datuk Hj. Wan Zabidi Wan Teh telah mewartakan fatwa terbarunya dengan mengharamkan sama sekali apa-apa ajaran, pegangan dan fahaman yang dibawa oleh ESQ Leadership Training yang diasaskan seorang pakar motivasi Indonesia, Dr Ary Ginanjar Agustian.

Pastinya muka depan Berita Harian itu memeranjatkan banyak pihak. Saat ESQ165 diterima ramai orang bahkan ianya disertai oleh orang-orang kenamaan negara waima mufti-mufti, tiba-tiba fatwa Mufti Wilayah semacam anti-klimak.

Soal setuju, tak setuju itu bukan tumpuan saya. Saya tak berminat sedikitpun tentang itu.

Namun bagi saya fatwa itu bukanlah memeranjatkan kerana kami sudah dimaklumkan secara lisan oleh Mufti Perlis, Sahibus Samahah Dr. Juanda Jaya tahun lepas. Ketika itu ia masih dalam proses penyelidikan dan penyiasatan, maka dilarang bawa mulut. Kami pun tidak diberitahu perincian yang mana yang bermasalah. Hanya itu sahaja.

Apabila timbul cakap-cakap (kesan pewartaaan fatwa itu) di laman sosial mahupun forum-forum internet, sebenarnya saya masih tidak jelas apa justifikasi perngharaman itu. Maka saya lebih selesa tidak mengulas apalagi mengkritik pihak ESQ sendiri mahupun Mufti Wilayah.

Saya cuba mencari maklumat sebanyak yang mungkin untuk saya melihat apa tasawwurnya. Perkara pertama saya buka laman sesawang ulama muda negara, Ust. Zaharuddin Abdul Rahman (UZAR).

Membaca ulasan dan komentar UZAR bersekali dengan komen-komen pengunjung memberikan saya banyak maklumat penting. UZAR lebih menumpukan soal praktis ibadah khususiyyah seperti zikir, doa, majlis menangis, selawat dan doa berjemaah. Setulusnya UZAR menjelaskan beliau (setakat yang diketahui) tidak menemukan unsur yang memudharatkan akidah.

Malaysiakini.com mula melaporkan padangan bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin (DrMAZA). Beliau tidak mengulas tentang apa kandungan modul itu dan ini. Cuma beliau mahu jangan ada 'Talibanisasi' dalam hal ini. Walaupun DrMAZA seperti yang kita maklum adalah ulama beraliran Salafi, namun beliau memperlihatkan kesederhanaan dan keterbukaan dalam isu dengan merasakan jika ada yang boleh diperbaiki, maka ruang itu mesti diberikan. Penambahbaikan sangat diperlukan saat ini.

Turut menjadi perhatian saya ialah laman sosial Facebook Ust. Hasrizal Jamil. Di sana menemukan saya dengan pandangan beliau dan rakan-rakan sosialnya. Beliau tidak mempertikai tentang pengharaman itu. Cuma rasa ralat apabila Mufti Wilayah memasukkan buku Christianity for Dummies sebagai salah satu rujukan fatwa.

Saya kemudiaanya ke Portal Rasmi Mufti Wilayah Persekutuan.

Saat membaca lampiran pewartaan pengharaman ESQ, saya akui memang saya tidak faham apalagi jelas dengan maksudnya. Iyalah, pewartaan sesuai dengan sifatnya sebagai bahan undang-undang, maka ia ringkas dan tiada huraian apa pun.

Saya belum berpuas hati kerana saya tidak bertemu jawapan dan hujah-hujah ilmiah yang berwibawa dan solid.

Namun semua itu terjawab dan ia sangat melegakan apabila saya membawa kertas kerja ilmiah SS Mufti Wilayah yang beliau bentangkan di Indonesia bertajuk Gerakan 'Islam' Liberal di Indonesia dan Kaitannya dengan ESQ.

Sahibus Samahah mengutarakan hujah-hujah yang memperlihatkan betapa runsing dan bimbangnya rasa hati beliau dengan perkembangan munafiqun agama melalui ideologi mereka seperti liberalisme, pluralisme dan sekularisme.

Beliau membahaskan secara panjang lebar di dalam kertas kerja setebal 44 muka surat. Sepanjang hidup saya menghadiri seminar, kolokium, diskusi atau bengkel, inilah pertama kali saya bertemu dengan kertas kerja setebal itu.

Sungguh saya berpuas hati dengan justifikasi kenapa Sahibus Samahah Mufti Wilayah mewartakan pengharaman itu sekalipun tindakan beliau kelihatan melawan arus. Sungguh beliau tekad dan nekad.

Sehingga saat saya menulis artikel ini, saya belum mendapat jawapan dan hujah-hujah ilmiah dari pihak ESQ Leadership Training. Saya masih lagi tercari-cari (menunggu-nunggu sebenarnya). Yang ada sejauh ini ialah sandaran-sandaran peribadi-peribadi kenamaan dan tokoh-tokoh agama yang pernah menyertai program anjuran ESQ. Lebih dari itu memang tiada.

Harapan saya ialah supaya pihak ESQ Leadership Training jangan mengambil masa terlalu lama untuk berhujah dan memberikan jawapan ilmiah yang berwibawa.

Kebenaran tidak bersandar kepada peribadi-peribadi besar tetapi ia adalah dirinya sendiri.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

1 comments: on "ESQ Haram: Ulasan dan Komentar Saya"

Anonymous said...

Assalamu'alaikum...

Buat julung kalinya dibawakan ke Malaysia !

ESQ Parenting Seminar
"Better Parenting for a Better World"

Pada 10/10/10 (Ahad)
di SACC, Shah Alam
akan dibawakan khas oleh Pengasas Model ESQ, Dr.(H.C.) Ary Ginanjar Agustian..
(Penerima pelbagai anugerah dalam bidang pembangunan dan pembentukan karakter)

Harga : RM740
Promosi : RM1180 utk suami&isteri (2 org) - terhad hanya untuk pasangan sahaja
Untuk : Ibu, bapa, bakal ibu, bakal bapa, pendidik dan mereka yang berumur 18 tahun keatas dan yang ingin mengenali dan mengeluarkan potensi fitrah manusia yang luar biasa.

Apa yang akan anda dapati dari seminar ini ialah :

(i.) Fahami peranan & tanggungjawab sebenar sebagai ibubapa yang menjadi faktor utama pembentukan dan perkembangan personaliti anak.
(ii.) Ketahui bagaimana cara untuk mendorong kecemerlangan karakter & potensi diri anak yang mungkin selama ini tanpa disedari kita telah menghalang anugerah Yang Maha Esa ini pada mereka.
(iii.) Pendidikan anak tidak cukup hanya sekadar intelektual, maka singkaplah bagaimana cara untuk mencemerlangkan sumber emosi dan spiritual anak
(iv.) Penyatuan perbezaan pasangan dalam mendidik anak.

''Berikan yang terbaik buat permata hati.. Ibubapa cemerlang dambaan setiap insan''

Untuk pendaftaran dan informasi lebih lanjut tentang training ESQ, sila hubungi ESQ di talian: (03) 7728 1650 / 7725 1651,

Terima kasih.

Wassalam..