photo Al-Attas.jpg
 photo pesan.jpg

Thursday, February 28, 2013

Halal Haram: Produk Bersumber Kulit dan Bulu Babi

“Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

[Al-Baqarah:173] 

Bulu babi bercabang dihujungnya

Perbezaan di antara bulu babi dan biri-biri

Berus yang dihasilkan daripada bulu babi

Kasut daripada kulit babi

Berus ini juga daripada bulu babi

Ada beza
Sungguhpun dalam ayat tersebut Allah Azzawajalla menyebut وَلَحْمَ الْخِنزِيرِ “dan daging babi” namun bahagian yang lainnya juga adalah turut sama haram. Ia mengikut kaedah (من إطلاق الجزإ وإرادة كل) iaitu mengitlaqkan satu bahagian tetapi yang dikehendaki ialah keseluruhannya. Mazhab Syafie r.a memegang kaedah ini.

Kehidupan seharian kita sememangnya tidak asing dengan barangan kulit dan bulu. Apalagi penggemarnya. Selagi boleh yang kulit, pasti dimilikinya. Jaket, kasut, tas tangan, dompet, tali pinggang, keychain, casing telefon dan bermacam lagi. Begitu juga dengan berus.

Semua ini bersumberkan binatang. Mungkin sahaja babi, lembu, kambing dan sebagainya. Justeru sebagai orang Islam yang punya aturan hidup, kita sewajarnya lebih berhati-hati dalam memilih apa sahaja produk berasaskan haiwan.

Pasti ramai juga yang tertanya-tanya, kenapalah kulit babi digunakan secara meluas?

Sebenarnya bukan sahaja kulit. Bahkan bulu dan tulang waima apa sahaja yang boleh dimanfaatkan dari babi digunakan secara cukup meluas dalam industri. Ini kerana babi adalah sumber terbesar dan semestinya sangat mudah didapati dan murah harganya.

Dalam industri barangan kulit, kebanyakkannya dipelopori oleh pengusaha bukan Islam. Maka tidaklah pelik untuk mereka menggunakan sumber itu.

Masih ramai di kalangan umat Islam yang masih tidak mengetahui kaedah mengenalpasti kulit babi pada produk berasaskan kulit.

Kulit babi  berbintik di permukaannya seperti lubang-lubang atau titik-titik kecil. Ini ada kesan bulunya yang telah disingkirkan. Titik-titik ini terdapat pada sebelah permukaannya sahaja dan jelas. Sebaliknya pula pada bahagian belakang.

Saya mencadangkan anda bertanya kepada jurujual sekiranya tidak pasti. Jangan tanya sama ada itu kulit babi atau tidak. Tanya sama ada itu kulit atau apa. Biarlah mereka menjawab sendiri jenisnya.

Tapi sabar dahulu. Bukan kulit babi sahaja yang mempunyai tiga titik. Ada juga produk kulit yang mempunyai tiga titik yang sememangnya bukan kulit babi iaitu barangan kulit yang diperbuat daripada Polyurethane.

Kita sudah tahu bahawa kulit babi ada tiga titik, polyurethane juga ada tiga titik. Yang membezakannya ialah tiga titik pada kulit babi kedudukannya agak tidak bersusun, sedikit berterabur. Manakala polyurethane pula kelihatan tersusun cantik dan kemas.

Jika anda sedang memilih berus atau sekarang anda boleh ambil mana-mana berus di rumah anda. Tidak kira sama ada berus solekan, berus songkok, kasut dan seumpamanya. Apalagi berus masakan.

Sekiranya ia daripada bulu babi, anda akan dapat lihat ia lebih keras dan bercadang tiga di hujungnya. Jika ciri-ciri utama ini dikenal pasti, sah ia adalah bulu babi. Lazimnya berus bulu babi dilabelkan sebagai “pure bristle”. Dalam industri pembuatan berus, bulu babi hutan digunakan kerana cirinya yang bercabang hujung membuatkan ia mempunyai daya lekatan cat atau cecair yang lebih baik jika dibandingkan dengan bahan-bahan sintetik seperti nilon.

Begini, produk berasakan kulit atau bulu babi biasanya menggunakan beberapa istilah. Antaranya:

Pig       : Istilah umum bagi seekor babi
Swine  : Istilah menunjukkan keseluruhan spesis babi
Boar   : Istilah bagi babi hutan
Hog     : Istilah bagi babi liar domestik (Amerika)
Sow     : Istilah bagi babi betina dewasa


Contohnya

“Pure Boar Bristles Brush” (Berus Bulu Babi Hutan Yang Asli)
“This wallet made from hog leather” (Dompet ini diperbuat daripada kulit babi)

Istilah-istilah ini penting kerana ia adalah sumber kepada bahan itu tadi. Kebiasaan bagi pihak industri di Barat meletakkannya pada label produk. Ini berbeza dengan pihak industri di China atau Taiwan.

Wallahu a'lam.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

3 comments: on "Halal Haram: Produk Bersumber Kulit dan Bulu Babi"

minah sEmpooOT said...

info yg berguna..semoga kita lebih berhati hati bila beli barang..mcm2 cara org kafir nak sesatkn org Islam skrg,,nauzubillah,,

Unknown said...

Apa ruginya kita tinggalkan yang berbahan babi
Masih banyak pilihan lain kan

LukMan said...

harap tidak akan tersentuh benda2 haram ni